Послуги громадських перевезень надають виключно автобуси середньої і великої місткості, машини дотримаються затвердженого графіка і в кожній є валідатор. 2022-й для Чернігова почався широкомасштабною війною. Ще в квітні складно було уявити, що місто зможе оговтатися від активних бойових дій і тут працюватиме громадський транспорт. Сьогодні ж ми можемо констатувати, що ці послуги надаються та ще й впроваджуються заплановані минулого року нововведення.
Про це, в тому числі, йшлося під час публічного звіту Чернігівського міського голови Владислава Атрошенка 18 листопада.
— На сьогодні закладений правильний скелет в транспортну модель і треба тільки його укріплювати: дисципліною, рухомим складом і, звісно, компенсаторними коштами. Ми планово йдемо до цієї задачі, яку я рік назад поставив: щоб ми відійшли від системи перевезень, коли водій — головна дійова особа, яка здає готівку власнику автобуса за добову експлуатацію машини, і виїздить на маршрут тоді, коли є пасажири, а коли їх менше — ні, — згадав досвід минулих років Чернігова у сфері громадських перевезень Владислав Атрошенко.
Сьогодні містом курсують виключно автобуси середньої та великої місткості.
— Ми будемо витримувати й надалі цю лінію, аби приїхав вчасно чистий сучасний автобус, водій себе нормально поводив, — каже очільник Чернігова.
Для кожного маршруту розроблений графік, згідно якого і мають рухатися автобуси. Стимулюючим фактором виконувати цю умову для перевізника стане можливість отримати з міського бюджету грошову компенсацію. З цією метою на засіданні виконавчого комітету 17 листопада було затверджено «Методику розрахунку компенсації за надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, – перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування у місті Чернігові».
— Перевізник приходить у міську раду і показує скільки коштує дизпаливо, скільки витратні матеріали для ремонту, яка собівартість у нього кілометра і ми виходимо на собівартість перевезення в розрахунку на кілометр. Приблизно це у нас 42-44 грн на км. Він показує по системі валідації ось такі надходження, наприклад, 41 грн, оці три гривні ми йому відшкодовуємо з бюджету (якщо собівартість 44 грн — ред.), — пояснив Владислав Атрошенко.
Аби у перевізника не було можливості отримати з міського бюджету більшу суму компенсації, ніж є насправді, у кожному автобусі сьогодні є валідатор, завдяки якому ведеться облік всіх пасажирів по категоріях і відома загальна сума за послуги перевезення.
— На кожному маршруті розрахована його собівартість, а валідація показує реальну виручку по категоріях і ми це бачимо. І ми, в кінці-кінців, виходимо на компенсацію 500-600 тисяч гривень в місяць, або до 7 млн грн за рік за транспортні перевезення. До війни ми компенсували приблизно ж таку суму, — зауважив Атрошенко.
Претендувати на цю компенсацію перевізник зможе за умови, що він виконає 94% і більше від поїздок встановлених графіком. Таким чином міська влада мотивує їздити по графіках і виконувати умови, встановлені містом, а не самим перевізником.
Налаштувати таку схему роботи громадського транспорту у місті можливо за умови, що всі учасники процесу контролюватимуть один одного. Саме тому міський голова звернувся до пасажирів, аби вони завжди вимагали квиток під час проїзду. Крім того, на маршрутах працюють і контролери, які здійснюють перевірку наявності квитка.
— Якщо люди будуть розраховуватися за проїзд і не вимагати квитка, то це закінчиться тим, що він офіційно покаже меншу виручку і прийде в бюджет за відшкодуванням. Для того, щоб ми зберігали ці кошти, то прохання завжди вимагати квиток і ми прийдемо до європейської системи, коли водій отримує достойну заробітну плату і його задача приїхати по системі GPS вчасно на зупинку. Далі якщо у нас правило менше 94% перевізник виконав рейсів, то він випадає з системи відшкодування і ми йому нічого не відшкодовуємо, — пояснив Чернігівський міський голова.