21 березня Верховна Рада України прийняла за основу зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», якими пропонується збільшити доходи спеціального фонду Державного бюджету на 264,3 млрд грн.
Про це повідомив експерт Офісу підтримки реформи децентралізації при Міністерстві розвитку громад та територій України Ігор Онищук (Шведсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні», SKL International).
Законопроект передбачає, зокрема:
- додаткові надходження від сплати дивідендів, що нараховуються на акції акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», що належать державі, за результатами фінансовогосподарської діяльності цього товариства у 2022 році (у тому числі авансом) (спрямовуватимуться на фінансування заходів із урегулювання заборгованості, передбачених Законом України “Про заходи щодо подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу”) – 64,4 млрд грн;
- додаткові надходження від сплати авансового платежу з податку на прибуток при виплаті зазначених вище дивідендів (спрямовуватимуться на фінансування заходів із урегулювання заборгованості, передбачених Законом України “Про заходи щодо подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу”) – 11,6 млрд грн;
- надходження донорської та іншої міжнародної допомоги, яка надається з метою фінансування заходів, спрямованих на урегулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання у період воєнного стану та подальшого відновлення (спрямовуватимуться на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування різниці в тарифах, компенсацію суб’єктам ринку природного газу) – 188,3 млрд грн, 38,2 млрд грн з яких спрямують місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах.
Головним розпорядником коштів субвенції місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах є Міністерство розвитку громад та територій України. Решту видатків передбачені Міністерству енергетики – 226,1 млрд грн.
На думку експерта, такі заходи забезпечать стабілізацію ринку природного газу, насамперед шляхом врегулювання заборгованості. Погашення заборгованості із застосуванням механізмів, передбачених Законом №1639, дозволить зменшити резерви сумнівних боргів (20 млрд грн) та надалі нарахувати і сплатити на користь держави дивіденди на державну частку в статутному капіталі компанії «Нафтогаз України».
Погашення заборгованості операторів газорозподільчої мережі перед АТ «Укртрансгаз» надалі дозволить зменшити резерв сумнівних боргів на суму 13,5 млрд грн, відповідно покращивши фінансовий результат та сплативши державні дивіденди та авансовий внесок з податку на прибуток з урахуванням результатів діяльності підприємства.
Заборгованість суб’єктів ринку природного газу перед «Нафтогаз України» та підприємствами групи і операторами газорозподільчої мережі що утворилася у 2021 році, також значною мірою зарезервовано. Це стосується як заборгованості постачальників природного газу перед ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» (близько 12 млрд грн в резерві сумнівних боргів), так і заборгованості операторів газорозподільчої мережі перед операторами газотранспортної системи України (12 млрд грн).
В свою чергу, додаткові находження спеціального фонду для фінансування видатків, передбачених пунктами 25 та 26 статті 14 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2022 рік», буде залучено в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ та спрямовано насамперед на формування ресурсу природного газу для забезпечення сталого проходження опалювального періоду 2022/2023 року.
Взаєморозрахунки проводитимуться у порядку та на умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України, у межах видатків спеціального фонду Державного бюджету за цільовим призначенням та в обсягах, передбачених Законом України “Про Державний бюджет України на 2022 рік”, із застосуванням рахунків, відкритих у Державному казначействі України, що виключає будь-які фіскальні та інші ризики для Державного бюджету України.
Експерт зазначає, що реалізація акту дозволить забезпечити реалізацію компенсаторних механізмів, передбачених Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» та закласти підґрунтя для стабілізації діяльності підприємств стратегічних галузей, що докладають усіх можливих зусиль для забезпечення енергетичної безпеки держави та запобігання настанню гуманітарних криз та катастроф на усій території України, у період воєнного стану та післявоєнний період.
Джерело: Децентралізація