Завдяки автотранспорту життя стало динамічнішим, активнішим і певною мірою навіть цікавішим. Але ж автотранспортом люди користувалися не завжди. Наприклад, є дані, що перша автівка в Чернігові з’явилася в серпні 1900 року.
«Вона називалася самохідна карета, була розрахована на вісім місць. Швидкість мала невелику – 16 кілометрів на годину. Автомобіль мав дерев’яні колеса, бо ще звичних нам не було. Прізвище власника першої автівки наразі не відоме», – зазначає Максим Блакитний, чернігівський історик, кандидат історичних наук.
Більш-менш активно купувати автомобілі мешканці Чернігова почали приблизно 1909-1910 року.
1910-й – рік появи першого автосалону в Чернігові, в районі сучасного мікрорайону Лісковиця. Там можна було придбати переважно німецькі автомобілі й мотоцикли, а згодом і французькі. Але це було задоволення не з дешевих.
«Коштували автомобілі доволі дорого – від півтори тисячі рублів до шести тисяч. А в інших автосалонах вартість автівок доходила навіть до 10 тисяч рублів. Для порівняння, викладач гімназії отримував тоді до 900 рублів на рік, кілограм свинини коштував приблизно 20 копійок, а кілограм картоплі – 1 копійку. Тобто автівка – це була велика розкіш. До того ж, заможні люди того часу купували як нові, так і вживані автомобілі», – розповів Максим Блакитний.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Пасічник – це покликання»: жителі Чернігівщини – про бджільництво та цьогорічні ціни на мед (Відео)
На 1914 рік по Чернігівській губернії налічувалося всього 95 автомобілів і 41 мотоцикл. А в самому Чернігові у 1814 році було 17 автомобілів і 9 мотоциклів. Автомобілями та мотоциклами переважно володіли чоловіки, хоч були і чотири заможні власниці. Зокрема, відомі імена й прізвища двох жінок – Марія Шрамченко та Зінаїда Іванівська, обидві – з Остра.
Якщо брати по губернії, то більшість автівок була з Америки, зокрема марки FOFD, а також із Німеччини та Франції. Найстарішим авто на 1914 рік було авто 1897 року, очевидно, німецьке.
«Найдорожчим авто в Чернігові володів Григорій Глібов, власник маєтку на Бобровиці. У нього був італійський автомобіль FIAT 1912 року, на шість місць.
Дворянин Михайло Олів із Качанівки у 1914 році їздив на п’ятимісному французькому автомобілі Берліє, 1908 року, вартістю 5 тисяч рублів», – згадав історик.
Оскільки були автівки, то виникала потреба в загальних правилах руху. Міська Дума їх розробляла. Запроваджували й щорічні огляди авто навесні.
Загалом на той час автомобільний транспорт ще був далеким від досконалості, мав невелику швидкість – у середньому 13 кілометрів або трохи більшу.
Масово автомобілі в Чернігові з’явилися в другій половині ХХ сторіччя, у 70-80-х роках, зрозуміло, що більш сучасні та швидкісні.
–