Якщо данського принца Гамлета постійно турбувало питання «Бути чи не бути?», то у поліграфічних підприємств та компаній різних сфер діяльності, що використовують принтери чи БФП, інша «гризота». Ні, обирати між «друкувати» чи «не друкувати» їм не доводиться — є потреба, отже, до роботи! Проте постає питання: як правильно обрати папір для друку? Адже від цього залежать зовнішній вигляд та якість отриманих друкованих відбитків. Тому спробуємо розібратися, які різновиди паперу існують та як підібрати оптимальний варіант для власних потреб.
Офсетний та крейдований — найпопулярніші вид паперу для друку
Насправді офсетний та крейдований папір використовуються найчастіше. Зовні їх важко відрізнити, проте їх властивості відрізняються, що позначається на сфері використання. Говорячи коротко, основна відмінність полягає у стані поверхні. В офсетного вона не настільки гладенька та приємна на дотик, як в крейдованого. До того ж додавання крейди дозволяє збільшити яскравість, насиченість та точність передачі отриманих під час друку кольорів. Тому крейдований різновид — більш логічний вибір, якщо треба виготовити рекламні буклети, проспекти з описом товарів чи послуг, візитки тощо — тобто продукцію, де важливі презентаційні функції та привабливий зовнішній вигляд. А ось на офсетному здебільшого друкують газети, журнали та книги з не найвищою якістю поліграфії. Тепер розглянемо кожен вид паперу більш детально.
Офсетний папір — недорогий та популярний
Назва паперу походить від друкарської технології — відбитки отримують за допомогою особливого офсетного пресу. Проте це не означає, що його не можна використовувати для друку на струменевих чи лазерних принтерах або БФП. Універсальність і невисока ціна — головні переваги такого паперу. Так, у порівнянні з крейдованим він не настільки «блискуче» білий, відтінок поверхні значно спокійніший. Проте це помітно (і то не завжди) тільки під час прямого порівняння. Насправді офсетний папір має поверхню досить високої якості, що призводить до рівномірного розподілу фарби під час друку та дозволяє отримати бажані чіткість та насиченість. Це досягається під час виробництва нанесенням на поверхню паперу спеціального покриття.
Офсетний папір досить стійкий до незначних механічних пошкоджень поверхні та впливу вологи. З мінусів треба відзначити не найвищу міцність на розрив та здатність до вицвітання під прямими сонячними променями.
Щільність листів знаходиться в діапазоні 50–400 г/м².
Крейдований папір — вапно та глина творять дива
Крейдований папір отримують завдяки спеціальній порошковій обробці. Листи чи рулони немов фарбують та полірують особливою вапняно-глиняною сумішшю, яку ми називаємо крейдою. Це дозволяє досягти значно вищої, ніж у офсетного різновиду, гладкості та вирівняти поверхню. Зовнішня привабливість (як візуальна, так і тактильна) робить крейдований папір ідеальним вибором для виготовлення рекламної продукції, друку фотографій чи важливих документів, де якість — понад усе. Проте варто зауважити, що цей різновид не надто стійкий до механічних пошкоджень та відверто не підходить для двостороннього друку.
Щільність знаходиться в діапазоні 70–350 г/м². При цьому, наприклад, для журналів, проспектів та каталогів варто обрати папір із щільністю 115–130 г/м², а для друку рекламних листівок чи бейджиків — більш щільні листи (від 170 до 350 г/м²).
Які ще бувають види паперу для друку
Коротко пройдемося по інших видах паперу:
- Матовий — має не блискучу та не глянцеву поверхню, що не відбиває світло.
- Газетний — тонкий та легкий з невисокою щільністю та не надто білою та рівною поверхнею. Часто такий папір виготовляють з целюлози низької якості.
- Самоклеючий — наявність на зворотному боці клейового шару дозволяє друкувати етикетки, наклейки, наліпки, ярлики тощо.
- Крафтовий — екологічно чистий та безпечний папір, що виготовляється з не вибіленої деревини та має натуральний колір і грубу текстуру.
- Дизайнерський папір — відрізняється високою щільністю, еталонною якістю поверхні та різноманітними текстурами та кольорами.