За інформацією: Суспільне Чернігів.
ФОТО: Суспільне Чернігів
Жителі села Воловики Корюківського району у лютому 2022 року передавали інформацію українським військовим про те, що на станції Низківка стоїть понад 50 цистерн із дизпаливом, а менш ніж за кілометр іде колона з 300 одиниць російської техніки. 26 лютого у цистерни поцілили українські війська. Вагони горіли ще тиждень, а місцеві мешканці продовжували зливати паливо, аби воно не дісталося росіянам, подекуди просто на землю. Про те, як ті дні пам'ятають очевидці, що буде далі із цистернами та яка екологічна ситуація у Воловиках зараз, читайте в нашому матеріалі.
У перший день повномасштабного вторгнення РФ на території України на станцію Низківка прибув потяг з республіки Білорусь, що в селі Воловики. Він перевозив 51 цистерну з пальним. Загалом три тисячі тонни солярки, та ще п’ять вагонів добрив.
Староста Забарівського старостинського округу Володимир Козел каже, потяг приїхав до обіду.
"Він з’явився, поставили потяг, відчепився теплотяг, який його тягнув і пішов в сторону Сновська".
Староста Забарівського старостинського округу Володимир Козел. ФОТО: Суспільне Чернігів
Наступними днями трасою через село йшли колони російської техніки, згадує староста. 26 лютого місцеві нарахували 300 одиниць техніки.
"Ну немає кілометра тут, де проходила вона трасою. І один з їх танків, який тут заблукав, він проїхав практично за 250 метрів. Це вдень, то він би побачив цей потяг, який тут стоїть".
Скрін з відео очевидців. ФОТО: Суспільне Чернігів
У перші ж дні в Корюківському районі був організований рух спротиву, говорить начальник Корюківської РВА Іван Ващенко. Жителі голіруч зупинили та розвернули колону росіян на під’їзді до міста.
Начальник Корюківської РВА Іван Ващенко. ФОТО: Суспільне Чернігів
За словами старости, спочатку цистерни хотіли сховати на закинутих коліях в лісі, однак не знайшли теплотяга, який би його відвіз. Після появи російських військових поблизу Низківки, місцеві передали інформацію військовим.
"Одного ранку мені доповіли, що в сторону Низківки рухається колона ворожої техніки, ця інформація одразу кладеться на стіл командувачу. І він каже, що нам треба нищить", – каже Іван Ващенко.
Цистерни з паливом. ФОТО: Суспільне Чернігів
За даними прокуратури, 26 лютого по цистернах вдарили українські військові. Чим саме – достеменно невідомо: чи артилерією, чи “Байрактаром”. О сьомій годині вечора Командування Повітряних сил ЗСУ прозвітувало про знищення залізничного ешелону.
Через два дні у соцмережі "Твіттер" з’являється відео, як "Байрактар" б’є по ешелону залізничних цистерн. Вагони зайнялися. Горіло, говорить Володимир Козел, у трьох місцях протягом тижня. Аби не наражати місцевих на небезпеку, мешканців найближчих хат евакуювали до сусідніх сіл.
Скрін з відео у Твіттері. ФОТО: Twitter Necro Mancer
Володимир каже, що після підриву, місцеві за наказом командування взялися зливати пальне із цистерн.
"Якщо є кран, то з нього повинно бігти. Першим ділом ми відкрили цей кран. Відкрутили його, а з нього не біжить. Взагалі не біжить. Залізли нагору, подивилися: повна, і не біжить, бо там є спеціальний ключ, який знаходиться на нафтобазах під замками. Ми сіли там зі своїми кібернетиками за вечір зварили шість ключів".
Цистерни з паливом. ФОТО: Суспільне Чернігів
Так ті події в інтерв’ю Суспільному згадував командувач військ оперативного командування "Північ" Віктор Ніколюк.
"Я кажу: «Ви хоча б відео зніміть, щоб це правда була». І надіслали нам фотографію, де до сотні людей було. На тракторах, на конях, на мотоциклах, на бусах. І от вони зливають, усі посміхаються".
Командувач військ ОК «Північ» Віктор Ніколюк. ФОТО: Суспільне Чернігів
Зливали паливо у місткості, які мали, а потім просто на землю, згадує чоловік. Стікало дизпаливо у русло осушеної річки Мена, аби нафтопродукти не потрапили до Десни та далі за течією в Дніпро, на каналі закрили шлюзи. У копанках на шляху течії досі видніють залишки палива.
За даними Чернігівського обласного лабораторного центру МОЗ України, навесні поблизу станції фахівці виявили перевищення реагентів у ґрунті від 17 до 41 разів.
Місця куди зливали паливо. ФОТО: Суспільне Чернігів
Те, що вагони зареєстровані у Республіці Білорусь, підтверджують супровідні документи на вантаж, вилучені Державним бюро розслідувань в "Укрзалізниці". Про це йдеться в ухвалі Печерського суду.
З неї ж випливає, що потяг перетнув Українсько-Білоруський кордон 23 лютого та розмитнювався у Сновську. Ще у квітні цистерни передали на відповідальне зберігання в ДБР в рамках кримінального провадження, відкритого за статтями "Пособництво державі-агресору" та "Зловживання владою". За версією слідства, невстановлені співробітники Державної митної служби України та три приватні фірми-постачальники палива змовилися із російськими військовими аби забезпечити логістику майбутнього широкомасштабного вторгнення.
"Так, з метою логістичного забезпечення пересування російських військ на території Чернігівської області, українськими компаніями ТОВ «Маддокс Україна», ТОВ «Алпен Трейд» та ТОВ «Бахмач Нафтосервіс» заздалегідь укладено контракти на постачання з території Республіки Білорусь дизельного палива, яке надалі мало бути використане для заправки військової техніки агресора", – ідеться в ухвалі.
Цистерни, які передали ДБР. ФОТО: ДБР
Суспільному вдалося зв’язатися із представниками двох приватних компаній, вони повністю заперечують пособництво країні-агресору. Обидва представники стверджують, що контракти вкладали задовго до вторгнення та виключно з комерційною метою.
Нині на коліях лишається стояти 22 цистерни, їх у жовтні ухвалою Печерського суду передали на зберігання Національному агентству з питань розшуку та управління активами. В ухвалі також ідеться, що вагони хотіли передати у власність "Укрзалізниці", в усному коментарі у компанії нам відмовили. Суспільне надіслало інформаційний запит до голови правління "Укрзалізниці" із проханням роз’яснити подальшу долю цистерн.
Детальніше дивіться у сюжеті: