Депутати Чернігівської міської ради VIІI скликання звернулися до Президента України про застосування ним права вето щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» (№5655 від 11.06.2021), який Верховна Рада підтримала у другому читанні 13 грудня 2022 року. За відповідне звернення проголосували під час засідання сесії 23 грудня.
«… Чернігівська міська рада вважає, що прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» містить ряд суперечливих та потенційно корупційних норм, тому має бути відхиленим», — йдеться у тексті звернення.
Міський голова Владислав Атрошенко, коментуючи це звернення, акцентував увагу на положеннях, прийнятого Верховною Радою законопроєкту, що нівелюють контроль міст за будівництвом і можуть призвести до хаосу в містобудівній сфері.
— Цим рішенням не зможуть впливати (громади — ред.) на самовільні забудови. Друге, там є така норма, що, якщо є самовільна забудова, то потім, якщо навіть в законний спосіб припинити це самовільне будівництво, треба громаді відшкодуватии кошти тому, хто це забудовував. Це своєрідний такий стимул — будуйте що хочете, а потім, якщо щось не так, вам усе відшкодують. І таких протирічних новел там є чимало.
І тому по багатьох містах України це питання буде підійматися і сесії будуть звертатися до Президента України, щоб він застосував своє право вето щодо цього Закону і не підписував його.
У зверненні до Президента наводяться наступні аргументи, ветувати проєкт Закону України № 5655, який суперечить ряду чинних норм законодавства. Деякі з них наведені нижче.
- Можливість визнання судом права власності на об’єкт нерухомого майна, який споруджений самочинно користувачем земельної ділянки комунальної власності без згоди власника такої земельної ділянки, передбачена Законом, беззаперечно порушує права територіальної громади, як власника земель комунальної власності.
- Запропонована норма щодо права особи, яка здійснила самочинне будівництво, на відшкодування витрат на будівництво, якщо право власності на цей об’єкт визнано за власником (користувачем) земельної ділянки на якій воно розміщене, саме спонукає до вчинення самочинного будівництва.
- Передбачене Законом здійснення моніторингу забудови виключно візуальним оглядом території та об’єкта будівництва встановлює обмеження права доступу на об’єкт будівництва під час здійснення моніторингу, що унеможливлює його проведення в разі встановлення фактів самочинного будівництва під час реконструкцій, наприклад, у разі реконструкції квартир.
- Контроль місцевого самоврядування знищується шляхом заміни його на моніторинг забудови, який включає в себе спостерігання за самовільним будівництвом, зокрема, стосовно об’єктів, на яких контроль здійснюється приватними уповноваженими особами з містобудівного контролю.
- Водночас Закон створює усі умови для монопольного допуску комерційних будівельних організацій до повноцінного управління відповідною сферою в Україні. Створення приватних органів контролю за містобудівною діяльністю нівелює повноваження органів місцевого самоврядування.
- Ліквідовується можливість громадськості контролювати законність забудови та впливати на незаконні будівництва, а саме – проводити позапланові перевірки об’єктів будівництва за зверненням фізичних та юридичних осіб органами контролю.