Правові засади та порядок проведення оцінки нерухомості (майна та майнових прав) чітко регламентовано чинним законодавством України, де зокрема передбачено, що проводити таку оцінку можуть тільки юридичні компанії та приватні особи-підприємці, які мають відповідні сертифікати суб’єктів оціночної діяльності та належну кваліфікацію. Замовити послугу з оцінки майна можна у фахівців консалтингової компанії «Парето».
Що включає оцінка нерухомості та коли її необхідно проводити
Найчастіше оцінка майна проводиться щодо нерухомості житлового призначення для визначення її ринкової вартості, одним з ключових елементів якої є ринкова ціна на нерухомість. Окрім того, при визначенні ринкової вартості важливими є критерії щодо правового статусу майна та його техніко-експлуатаційного стану, цільового призначення об’єкту нерухомості та розміщення забудови на земельній ділянці кругом об’єкта та на його околицях.
Найбільш затребуваними послуги оцінки майна є під час його відчуження (продажу, даруванню, міни, прийняття спадщини за заповітом) та під час:
- оформлення договірних відносин з кредитною установою під час укладання договору на отримання позики (в даному випадку нерухомість виступає майном, що передається в заставу банку);
- розгляду судових справ щодо поділу майна під час розлучення, стягнення заборгованості за кредитом, аліментами чи за позовом держави);
- процедури оподаткування майна та його нотаріальної оцінки у випадку накладення арешту чи примусовому виконанню рішень судів судовими приставами.
Інформація про вартість майна вноситься до Єдиного реєстру, яким послуговуються оцінювачі, нотаріуси, працівники податкової служби. Окрім того, вказана інформація необхідна для внесення достовірних даних до регістрів бухгалтерського та податкового обліку, до декларацій та довідок, що подаються до страхових фондів, соціальних служб, до посольств, консульств та візових центрів.
В послугах оцінювача немає необхідності за умови, що вартість нерухомого майна не потребує документального підтвердження.
Як визначається вартість послуг та які документи необхідні для оцінки майна
Послуга з оцінки вартості нерухомого майна не має єдиного прейскуранту цін, оскільки процедура її проведення включає достатньо багато чинників, серед яких:
- вид нерухомого майна, що підлягає оцінці (приватний будинок, приватизована квартира, приміщення комерційного призначення чи незабудована земельна ділянка);
- юридичний стан об’єкту нерухомості (кількість власників, перебування майна у заставі, під арештом чи іншими юридичними обмеженнями);
- місцезнаходження об’єкта нерухомого майна та орієнтовна сума витрат оцінювача для проведення експертизи.
Підготовка власником об’єкту нерухомості повного пакету необхідних документів допоможе значно зменшити вартість експертизи та пришвидшить час її проведення. Для проведення незалежної оцінки майна оцінювачам необхідно надати документи, що підтверджують:
- право власності на об’єкт нерухомості (акт про вчинення нотаріальних дій, свідоцтво на право власності, витяг із даних земельної книги тощо);
- викопіровку з контуру кадастрової карти, де зазначено місце розташування об’єкта – зазначене стосується оцінки земельної ділянки та розміщеного на ній майна;
- проекцію приміщення – вказаним документом може слугувати технічний паспорт квартири чи житлового будинку.
Якщо у власника об’єкту нерухомості немає окремих документів, оцінювач самостійно замовить та отримає їх у відповідних інстанціях за додаткову плату.