Закупівля п’яти нових тролейбусів для Чернігова вкотре відкладається. Тепер до бюрократичних перешкод додалися ще й організаційні. Як наслідок – довелося оголошувати нову процедуру.
Історія питання
Відповідно до програми розвитку електротранспорту в Чернігові, у 2020 році передбачається оновлення парку комунального підприємства «Чернігівське тролейбусне управління» на п’ять машин. Тож на початку червня ЧТУ оголосило тендер на придбання п’яти тролейбусів. Очікувана сума – 24 млн грн (тобто – 4,8 млн за один «рогатик»). Планувалося, що у серпні торги пройдуть і місто зможе отримати новий громадський транспорт ще до місцевих виборів. Був би ще один красивий аргумент на користь діючої влади. Але все пішло не за планом.
Для початку один із потенційних учасників аукціону – дніпровська фірма «Торговий дім «Літан» – взявся масово бомбардувати замовника закупівлі, вимагаючи редагувати умови тендера. Претензії, зокрема, стосувалися типу кондиціонування салону, інших технічних характеристик та деяких процедурних питань. Двічі ЧТУ виправляло документацію, ще двічі – відмовляло можливому продавцю, а одну скаргу сама фірма відкликала назад.
– Мене все це втомлює, – прокоментував міський голова Чернігова Владислав Атрошенко. –Дніпровське підприємство не поділило ринок з нашим, чернігівським. В якомусь регіоні, на погляд «Літана», відбулися некоректні дії, і він пригрозив зривати торги. Це відбулося і в Чернігові.
У підсумку – справа дійшла до розгляду в Антимонопольному комітеті України. За словами керівника комунального підприємства «Чернігівське тролейбусне управління» Руслана Ємця, АМКУ шість разів переносив засідання, через що було втрачено ще 24 дні. У результаті перед аукціоном усе ж запалили зелене світло.
«Підстава» від ЧАЗу
Але проблема з’явилася звідки її не чекали. В означений час на торги заявився лише… «Літан». Фірма з Дніпра запропонувала тролейбуси за ціною 4 млн 796 тис. 250 грн. Тобто на кожному – знижку у розмірі 3750 грн, або менше ніж 0,08 % від стартової вартості.
Процедура торгів «навпаки» передбачає, що конкуренти один за одним будуть зменшувати ціну, аби виграти тендер і стати постачальником техніки, проте конкурентів у «Літана» не виявилося. Чернігівській автозавод не заявився на торги, як і будь-який інший продавець тролейбусів. Тож, відповідно до законодавства, аукціон було скасовано.
За словами Руслана Ємця, причину на підприємстві не називають.
– Чіткої відповіді ми не отримали. Вони щось сказали про занизьку ціну, але аналітика останніх торгів доводить, що всі три продавці, які є в Україні, в неї вкладаються. У Рівному нещодавно було від 4,5 до 4,7 млн за один тролейбус. У нас закладено навіть 4,8 млн, – каже Руслан Ємець.
Наразі ЧТУ оголосило новий тендер на тих самих умовах: п’ять нових тролейбусів за 24 млн грн. Аукціон відбудеться лише 21 жовтня – тож до виборів (а вони заплановані на 25 жовтня) похизуватися новими машинами не вийде.
Мер хоче нові правила
Незважаючи на таку «підставу» від місцевого виробника, міський голова Владислав Атрошенко все ж висловився за ідею купувати товари та послуги у чернігівських підприємств, які дають робочі місця чернігівцям і сплачують податки до міського бюджету. Він розкритикував систему, за якої місто не може придбати тролейбус на конкурентній основі, але з преференціями для місцевого виробника. На його думку, пільга у розмірі 5 % від вартості для місцевих підприємств могла би бути закріплена законодавчо. Таку доцільність він пояснює тим, що зекономлені під час аукціону невеликі гроші потім негативно відіб’ються на тому, що до бюджету міста надійде менше коштів.
– Те, що ми не можемо купити продукцію власного виробника, – це маразм, я вважаю, – заявив мер. – Якщо громада обрала владу – голову та депутатів – і якщо ця представницька влада вирішила купити продукцію свого виробника, то треба на ці випадки закладати преференції або якісь інші речі.
Разом з тим він дорікнув ЧАЗу щодо не надто високої якості тролейбусів, що їх випускає підприємство, але зауважив: якщо дивитися патріотично і з перспективою, то стабільні замовлення допоможуть виробникам підняти рівень.
Альтернатива
Новий тендер оголошено, але не факт, що він призведе до купівлі, адже знову можливі оскарження і відмова продавців від участі у ньому. Тож на нараді у мерії розглянули інші можливі варіанти оновлення тролейбусного парку. Утім вони обійдуться дорожче.
Найбільш простий спосіб – лізинг, але він передбачає сплату комісії, витрати на страхування і виплату відсотків за користування кредитними коштами. До того ж доведеться виносити питання на сесію та ухвалювати відповідне рішення.
Як повідомив Руслан Ємець, найбільш свіжа пропозиція від державного Приватбанку означала би переплату у розмірі 660 тис. грн комісійних та 450 тис. грн за страхування. Це приблизно 220 тис. зверху на ціну кожного з п’яти тролейбусів.
щотижневик "Семь дней"